Поправки до КПК України, призначення судово-медичної експертизи, поховання померлих: розкладаємо все по поличках

Відповісти
Аватар користувача
Адміністратор
Администратор
Повідомлень: 147
З нами з: 02 січня 2018, 16:15

Поправки до КПК України, призначення судово-медичної експертизи, поховання померлих: розкладаємо все по поличках

Повідомлення Адміністратор » 14 березня 2018, 20:53

Дорогі колеги! З урахуванням того шквалу бруду, що ллють один на одного усі кому не лінь, пропоную розібрати ситуацію подетально, адже в тому числі і для цього створено Перший український медичний форум "Консиліум гуру". Мабуть, усі в курсі, що вступають в силу так звані "поправки Лозового". Навіть не маю бажання говорити про певні юридичні аспекти, нехай юристи на своїх форумах спілкуються з цього приводу. Що це значить для медиків? Не будемо торкатися питання щодо огляду трупа, ексгумації, освідування особи та отримання зразків для експертизи. Для початку наведу ті самі скандальні норми КПК України:

Стаття 242. Підстави проведення експертизи

1. Експертиза проводиться експертною установою, експертом або експертами, за дорученням слідчого судді чи суду, наданим за клопотанням сторони кримінального провадження або, якщо для з’ясування обставин, що мають значення для кримінального провадження, необхідні спеціальні знання. Не допускається проведення експертизи для з’ясування питань права.

{Частина перша статті 242 в редакції Закону № 2147-VIII від 03.10.2017}

2. Слідчий або прокурор зобов’язані звернутися з клопотанням до слідчого судді для проведення експертизи щодо:

{Абзац перший частини другої статті 242 в редакції Закону № 2147-VIII від 03.10.2017}

1) встановлення причин смерті;

2) встановлення тяжкості та характеру тілесних ушкоджень;

3) визначення психічного стану підозрюваного за наявності відомостей, які викликають сумнів щодо його осудності, обмеженої осудності;

4) встановлення віку особи, якщо це необхідно для вирішення питання про можливість притягнення її до кримінальної відповідальності, а іншим способом неможливо отримати ці відомості;

5) встановлення статевої зрілості потерпілої особи в кримінальних провадженнях щодо злочинів, передбачених статтею 155 Кримінального кодексу України.

6) визначення розміру матеріальних збитків, шкоди немайнового характеру, шкоди довкіллю, заподіяної кримінальним правопорушенням.

{Частину другу статті 242 доповнено пунктом 6 згідно із Законом 1261-VII від 13.05.2014}

3. Примусове залучення особи для проведення медичної або психіатричної експертизи здійснюється за ухвалою слідчого судді, суду.

Стаття 243. Порядок залучення експерта

1. Експерт залучається за наявності підстав для проведення експертизи за дорученням слідчого судді чи суду, наданим за клопотанням сторони кримінального провадження.

{Стаття 243 в редакції Закону № 2147-VIII від 03.10.2017}

Стаття 244. Розгляд слідчим суддею клопотання про проведення експертизи

1. У разі якщо для з’ясування обставин, що мають значення для кримінального провадження, необхідні спеціальні знання, сторони кримінального провадження мають право звернутися з клопотанням про проведення експертизи до слідчого судді.

2. У клопотанні зазначаються:

1) короткий виклад обставин кримінального правопорушення, у зв’язку з яким подається клопотання;

2) правова кваліфікація кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність;

3) виклад обставин, якими обґрунтовуються доводи клопотання;

4) вид експертного дослідження, що необхідно провести, та перелік запитань, які необхідно поставити перед експертом.

До клопотання також додаються копії матеріалів, якими обґрунтовуються доводи клопотання.

3. Клопотання розглядається слідчим суддею місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, не пізніше п’яти днів із дня його надходження до суду. Особа, яка подала клопотання, повідомляється про місце та час його розгляду, проте її неприбуття не перешкоджає розгляду клопотання, крім випадків, коли її участь визнана слідчим суддею обов’язковою.

4. Слідчий суддя, встановивши, що клопотання подано без додержання вимог частини другої цієї статті, повертає його особі, яка його подала, про що постановляє ухвалу.

5. Під час розгляду клопотання слідчий суддя має право за клопотанням учасників розгляду або за власною ініціативою заслухати будь-якого свідка чи дослідити будь-які матеріали, що мають значення для вирішення клопотання.

6. Слідчий суддя задовольняє клопотання, якщо особа, яка звернулася з відповідним клопотанням, доведе, що для вирішення питань, що мають істотне значення для кримінального провадження, необхідне залучення експерта.

Слідчий суддя самостійно визначає експерта, якого необхідно залучити, або експертну установу, якій необхідно доручити проведення експертизи.

7. До ухвали слідчого судді про доручення проведення експертизи включаються запитання, поставлені експертові особою, яка звернулася з відповідним клопотанням. Слідчий суддя має право не включити до ухвали запитання, поставлені особою, яка звернулася з відповідним клопотанням, якщо відповіді на них не стосуються кримінального провадження або не мають значення для судового розгляду, обґрунтувавши таке рішення в ухвалі.

8. При задоволенні клопотання про залучення експерта слідчий суддя у разі необхідності має право за клопотанням особи, яка звернулася з клопотанням про залучення експерта, вирішити питання про отримання зразків для експертизи відповідно до положень статті 245 цього Кодексу.

9. Висновок експерта, залученого слідчим суддею, надається особі, за клопотанням якої він був залучений.

{Стаття 244 в редакції Закону № 2147-VIII від 03.10.2017}

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

А тепер дивимося, що змінилося насправді. Частина 1 статті 242 тепер наголошує, що усі дії відбуваються тільки через суд (слідчого суддю). Тобто до цього моменту сторона кримінального провадження (поліція, прокуратура тощо) могла призначати проведення судово-медичної (судово-психіатричної) експертизи, тепер ця ж сторона зобов’язана звернутися з клопотанням до слідчого судді для проведення експертизи. Клопотання розглядається слідчим суддею місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, не пізніше п’яти днів із дня його надходження до суду. Слідчий суддя, встановивши, що клопотання подано без додержання вимог частини другої статті 244, повертає його особі, яка його подала, про що постановляє ухвалу. Це може ще на триваліший строк затягнути процес. Проте все ж таки необхідно повернутися до огляду трупа.

Стаття 238. Огляд трупа

1. Огляд трупа слідчим, прокурором проводиться за обов’язкової участі судово-медичного експерта або лікаря, якщо вчасно неможливо залучити судово-медичного експерта.

2. Огляд трупа може здійснюватися одночасно з оглядом місця події, житла чи іншого володіння особи з додержанням правил цього Кодексу про огляд житла чи іншого володіння особи.

3. Після огляду труп підлягає обов’язковому направленню для проведення судово-медичної експертизи для встановлення причини смерті.

4. Труп підлягає видачі лише з письмового дозволу прокурора і тільки після проведення судово-медичної експертизи та встановлення причини смерті.

Тобто немає змін із попередньою нормою. Проте ніколи такого не було, щоб усі 100% трупів підлягали проведенню судово-медичної експертизи, точніше не так, підлягають за законом усі, а проводиться насправді далеко не 100% розтинів. Як в судово-медичній, так і аналогічно в патологоанатомічній практиці. До речі, патологоанатомічну службу цей закон не стосується взагалі!!!

Не можу стверджувати, що тепер кількість призначених судово-медичних експертиз зменшиться, але може дійсно порядні судово-медичні експерти та правоохоронці, оглянувши труп, не стануть ініціювати подальші дії в разі відсутності зовнішніх ознак насильницької смерті, а дільничні терапевти, чи хто там вповноважений, спокійно видаватимуть справку про смерть на основі хронічних захворювань з амбулаторної карти у цей же або наступний день. Не можу казати, що це добре, коли не проводиться розтин, бо вважаю це за потрібне. Але тепер попит на непризначення СМЕ збільшиться значно. Також не погоджуся із нормою, що труп на місці події (навіть вдома в ліжку) за відсутності судово-медичного експерта може оглянути інший лікар. Погоджуся з оглядом патологоанатома, це максимум. Огляд трупа іншими лікарями - це нісенітниця на мою думку, так не повинно бути.

Тож тепер ми маємо на практиці лише додаткове навантаження на суддів, головний біль для сторони клопотання (поліція, прокуратура, тощо) та для родичів померлих. До речі, зазначу, згідно закону результати/висновки судово-медичної експертизи надаються стороні клопотання напряму, тобто в поліцію/прокуратуру тощо, вже оминаючи судову інстанцію.

Маєте що додати, шановне панство? Може я щось пропустив? Доповнюйте в коментарях!
З повагою, Адміністратор
Аватар користувача
Виталий Валерьевич
Повідомлень: 26
З нами з: 27 січня 2018, 20:16

Re: Поправки до КПК України, призначення судово-медичної експертизи, поховання померлих: розкладаємо все по поличках

Повідомлення Виталий Валерьевич » 15 березня 2018, 14:29

То есть это касается как судебно-медицинской, так и судебно-психиатрической экспертизы?
haron
Повідомлень: 1
З нами з: 02 березня 2018, 19:13

Re: Поправки до КПК України, призначення судово-медичної експертизи, поховання померлих: розкладаємо все по поличках

Повідомлення haron » 16 березня 2018, 00:33

А теперь та дам!! Как вишенка на торте: все кто в теме знаете наверное совместный приказ Генпрокуратуры, МОЗ и МВД от 29.09.17 #807/1193/279
"Про затвердження Порядку взаємодії між органами та підрозділами Національної поліції, закладами охорони здоров’я та органами прокуратури України при встановленні факту смерті людини", который ссылается на статью 72 Основ законодательства про охорону здоровья:
Стаття 72. Патологоанатомічні розтини

Патологоанатомічні розтини трупів проводяться з метою встановлення причин і механізмів смерті хворого.

В обов'язковому порядку патологоанатомічні розтини здійснюються при наявності підозри на насильницьку смерть, а також коли смерть хворого настала в закладі охорони здоров'я, за винятком випадків, передбачених частиною третьою цієї статті.

За наявністю письмової заяви близьких родичів або задокументованого волевиявлення покійного і відсутності підозри на насильницьку смерть, виходячи з релігійних та інших поважних мотивів, патологоанатомічний розтин може не проводитися.

Порядок проведення патологоанатомічного розтину визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.
Подчёркиваю: "В обов'язковому порядку патологоанатомічні розтини здійснюються при наявності підозри на насильницьку смерть" ?? )))
Аватар користувача
Валерий Викторович
Повідомлень: 140
З нами з: 26 січня 2018, 22:10

Re: Поправки до КПК України, призначення судово-медичної експертизи, поховання померлих: розкладаємо все по поличках

Повідомлення Валерий Викторович » 16 березня 2018, 06:18

Все верно, из всех правил есть исключения. Теперь надо бежать и нести деньги нотариусу, чтобы написал бумагу-отказ от вскрытия, если меня с топором в голове не найдут. Снова-таки, "насильницька смерть" - понятие растяжимое, или оно четко прописано, кто в курсе???
Аватар користувача
Адміністратор
Администратор
Повідомлень: 147
З нами з: 02 січня 2018, 16:15

Re: Поправки до КПК України, призначення судово-медичної експертизи, поховання померлих: розкладаємо все по поличках

Повідомлення Адміністратор » 16 березня 2018, 07:25

Бачу зацікавленість темою на Консиліум гуру, тому доведеться трохи розширити свій виступ :)

Якщо звернути увагу на Основи законодавства України про охорону здоров'я (поточна редакція — Редакція від 10.03.2018, діюча), а саме на статтю 71:

Стаття 71. Судово-медична і судово-психіатрична експертизи

Проведення судово-медичної і судово-психіатричної експертизи призначається особою, яка проводить дізнання, слідчим, прокурором або судом у порядку, встановленому законодавством, для вирішення питань, що потребують спеціальних знань в сфері судової медицини або судової психіатрії.
Організаційне керівництво судово-медичною і судово-психіатричною службами здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я.

{Частина друга статті 71 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5460-VI від 16.10.2012} (у частині другій статті 71 слова "центральний орган виконавчої влади у сфері охорони здоров’я" замінити словами "центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я")

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

А ось тут поправки йдуть в розріз із Основами законодавства стосовно призначення експертизи. Тепер або змінювати Основи, або поправки до КПК України.

"Організаційне керівництво судово-медичною і судово-психіатричною службами здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я." - про цю дурню взагалі мовчу - це окрема тема, але якщо хочете обговорити - Перший український медичний форум до ваших послуг.
З повагою, Адміністратор
Аватар користувача
Головний модератор
Администратор
Повідомлень: 71
З нами з: 13 січня 2018, 13:53

Re: Поправки до КПК України, призначення судово-медичної експертизи, поховання померлих: розкладаємо все по поличках

Повідомлення Головний модератор » 16 березня 2018, 07:58

Доброго дня! Наказ від 29.09.2017 № 807/1193/279 "Про затвердження Порядку взаємодії між органами та підрозділами Національної поліції, закладами охорони здоров’я та органами прокуратури України при встановленні факту смерті людини". Тут теж треба зупинитися, вважаю.

По-перше:

Відповідно до статті 238 Кримінального процесуального кодексу України, статей 71, 72 Основ законодавства України про охорону здоров'я, з метою врегулювання порядку взаємодії між органами та підрозділами Національної поліції, закладами охорони здоров’я та органами прокуратури України при встановленні факту смерті людини та приведення нормативно-правових актів у відповідність до вимог законодавства України НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Порядок взаємодії між органами та підрозділами Національної поліції, закладами охорони здоров’я та органами прокуратури України при встановленні факту смерті людини, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства охорони здоров’я України, Генеральної прокуратури України від 28 листопада 2012 року № 1095/955/119 «Про затвердження Порядку взаємодії між органами внутрішніх справ, закладами охорони здоров’я та прокуратури України при встановленні факту смерті людини», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 18 грудня 2012 року за № 2106/22418.

По-друге: зверніть увагу, хто питав про визначення "насильницької смерті", тут все прописано

Терміни, що вживаються в цьому Порядку, мають такі значення:

насильницька смерть - смерть від механічних ушкоджень (дія тупих предметів, у тому числі транспортна травма, падіння з висоти, дія гострих предметів, вогнепальної зброї), асфіксії, дії крайніх температур, електричного струму, променевої енергії, низького та високого атмосферного тиску, отруєнь тощо;
підозра на насильницьку смерть - сукупність обставин, які дають підстави вважати, що смерть людини могла настати внаслідок механічних ушкоджень (дія тупих предметів, у тому числі транспортна травма, падіння з висоти, дія гострих предметів, вогнепальної зброї), асфіксії, дії крайніх температур, електричного струму, променевої енергії, низького та високого атмосферного тиску, отруєнь тощо, зокрема раптова смерть, за нез’ясованих обставин, за наявності тілесних ушкоджень тощо;
смерть за місцем проживання - смерть, яка настала в приміщенні (усіх його складових частинах), яке знаходиться у власності або користуванні особи (за винятком санаторно-курортних закладів та готелів) та пристосоване для постійного або тимчасового проживання в ньому фізичних осіб, а також на присадибній земельній ділянці, прилеглій до приватного будинку.

По-третє:

У разі смерті людини за місцем її проживання без ознак насильницької смерті або підозри на таку на місце події виїжджає лікар, а у випадках, передбачених наказом № 545, фельдшер закладу охорони здоров’я, який констатує факт смерті, проводить огляд трупа, за результатами якого інформує органи та підрозділи Національної поліції та адміністрацію закладу охорони здоров’я, що забезпечує потреби населення у медичному обслуговуванні на відповідній території, про можливість встановлення причини смерті без патологоанатомічного розтину та видачі лікарського свідоцтва про смерть (фельдшерської довідки про смерть).

Питання: а хто констатує відсутність ознак насильницької смерті???


Працівники бюро судово-медичної експертизи:

проводять розтин трупа впродовж доби з моменту його надходження до бюро судово-медичної експертизи;
надають протягом трьох діб слідчому або прокурору, який направив труп для проведення експертизи, копію лікарського свідоцтва про смерть;

проводять за призначенням слідчого, прокурора судово-медичну експертизу трупа з усіма необхідними лабораторними дослідженнями та у строк не більше одного місяця складають висновок експерта;
надсилають висновок експерта слідчому або прокурору, який направив труп для проведення експертизи, протягом трьох діб після його складання;

письмово інформують слідчого або прокурора, який направив труп на розтин, про перевищення строків проведення судово-медичної експертизи та надання висновку експерта;

видають труп з письмового дозволу прокурора, який надається прокурором негайно після проведення судово-медичного розтину трупа та відібрання необхідних зразків з метою здійснення лабораторних досліджень.

Перше - в розріз, друге, третє - також в розріз. Четверте в нормі.


Ще в розділі про правоохоронців є цікавий момент:

"виїжджають негайно при надходженні повідомлення про факт смерті людини за місцем її проживання без ознак насильницької смерті або підозри на таку відповідно до пункту 3 розділу II цього Порядку на місце події разом з лікарем, а у випадках, передбачених наказом № 545, - з фельдшером та за необхідності - з іншими спеціалістами" - разом з лікарем або фельдшером? НЕ з судово-медичним експертом?

"У разі надходження повідомлення про факт насильницької смерті людини чи підозри на таку або встановлення таких фактів під час огляду трупа (частини трупа) людини, що померла раптово або при нез'ясованих обставинах, а також трупа невстановленої особи на місце події виїжджають слідчо-оперативна група, працівники Експертної служби МВС та судово-медичний експерт або лікар, якщо вчасно неможливо залучити судово-медичного експерта, та за необхідності інші спеціалісти." - або лікар та інші спеціалісти???

Головне:

Обов’язково направляють для проведення судово-медичної експертизи трупи (частини трупів) людей:
з ознаками насильницької смерті або підозри на таку смерть;

смерть яких настала раптово або при нез’ясованих обставинах; смерть яких настала поза місцем їхнього проживання;

особу яких не встановлено.


А що стосовно запитань? Хто може роз'яснити?
Борис Анатольевич
Повідомлень: 5
З нами з: 12 березня 2018, 19:23

Re: Поправки до КПК України, призначення судово-медичної експертизи, поховання померлих: розкладаємо все по поличках

Повідомлення Борис Анатольевич » 16 березня 2018, 18:47

І що робити? Треба врахувати, що робота поліклінік в найближчий час зазнає суттєвих змін - виділення сімейних лікарів та їх - роздріблення. Аж ніяких довідок лікар цей видавати не буде - оскільки - він може не відвідувати за викликом на дом. Така можливість існує. Висновок - вказіні новели це ще один крок до корупційних складових - з'являться фірми якф за грші ваші будуть робити - все! Тобто - виставили на гроші!
Аватар користувача
Адміністратор
Администратор
Повідомлень: 147
З нами з: 02 січня 2018, 16:15

Re: Поправки до КПК України, призначення судово-медичної експертизи, поховання померлих: розкладаємо все по поличках

Повідомлення Адміністратор » 17 березня 2018, 13:54

Борис Анатольевич писав:
16 березня 2018, 18:47
І що робити? Треба врахувати, що робота поліклінік в найближчий час зазнає суттєвих змін - виділення сімейних лікарів та їх - роздріблення. Аж ніяких довідок лікар цей видавати не буде - оскільки - він може не відвідувати за викликом на дом. Така можливість існує. Висновок - вказіні новели це ще один крок до корупційних складових - з'являться фірми якф за грші ваші будуть робити - все! Тобто - виставили на гроші!
А хіба зараз таких фірм немає? Ви платіть - за вас все зроблять. І все одно, на моє переконання, жоден лікар, що має повноваження видати лікарське свідоцтво про смерть без розтину, не відмовить родичам небіжчика у видачі, ну це ким потрібно бути в іншому випадку?
З повагою, Адміністратор
Аватар користувача
Валерий Викторович
Повідомлень: 140
З нами з: 26 січня 2018, 22:10

Re: Поправки до КПК України, призначення судово-медичної експертизи, поховання померлих: розкладаємо все по поличках

Повідомлення Валерий Викторович » 11 квітня 2018, 14:23

Есть много способов склеить ласты, при которых внешне не будет никаких видимых причин насильственной смерти. Но можно найти при вскрытии, особенно при анализе крови, как в СМЭ.
Відповісти

Повернутись до “Судово-медична експертиза та патологічна анатомія”